"En eenmaal zo aan de gang, merkt u dat u ook niet meer terug kunt naar uw oude zelf." Floor Basten en Kerstin van Tiggelen in het voorwoord van het Handboek Buitenpromoveren

workshop

09-10-2020

'Buitenpromoveren in één dag'

Inschrijving geopend

workshop

20-11-2020

'Literature review' en
'Auteursrecht, plagiaat en referenties'

Inschrijving geopend

workshop

27-11-2020

'Methodologie' en
'Wetenschappelijk schrijven'

Inschrijving geopend

Workshop

09-04-2021

'Buitenpromoveren in één dag'

Inschrijving geopend

21-05-2021

'Literature review' en
'Auteursrecht, plagiaat en referenties'

Inschrijving geopend

25-06-2021

'Methodologie' en
'Wetenschappelijk schrijven'

Inschrijving geopend

Floor

Breakdown of the normal

Als buitenpromovendus heb je de unieke kans om onderzoek te doen in beweeglijke praktijken in het hier en nu. Het gros van de buitenpromovendi die naar onze workshops komen, pakt die kans en doet onderzoek naar een verschijnsel dat verbonden is aan hun werk. Het is daarbij lastig om je los te maken van wat je al denkt te weten: veel aannames zijn door je rijke ervaring zo vanzelfsprekend voor je, dat je ze gemakkelijk stilzwijgend verwerkt in je analyse van wat er aan de hand is. Het is echter de bedoeling dat je al die aannames op hun validiteit toetst voordat je ze veilig als feit kunt veronderstellen. Een truc hiervoor is het creëren van een breakdown of the normal.

Een breakdown of the normal is het ineenstorten van alles wat normaal voor je was. Typische veroorzakers zijn extreme gebeurtenissen die je leven op z’n kop zetten: zieke, verlies, dood, hevige verliefdheid, de loterij winnen, uit het niets tot koning gekroond worden, heel Kafkaiaans als insect wakker worden. Zoiets gebeurt niet iedere dag; als dat wel zo was, zou het plotse uitblijven ervan extreem zijn. Ons dagdagelijkse leven geeft ons daarentegen een gevoel van normaalheid juist door de minder spannende routines en ingesleten gedragspatronen die we ontwikkeld hebben om onze aandacht te reguleren. Een life-changing event als de hier genoemde voorbeelden verschuift onze aandacht met een ruk en nogal ruw naar nog onbekende gebieden waarvan we geen idee hebben hoe we ons er staande kunnen houden omdat ze altijd ver buiten ons blikveld bleven. De situatie voelt ‘onwerkelijk’, ‘abnormaal’, ‘surreëel’, ‘bizar’, ‘vreemd’ en ‘bijzonder’; allemaal bijvoeglijke naamwoorden om aan te geven dat het nieuwe zodanig afwijkt van het vertrouwde, dat het vanzelf-sprekende zwijgt en we naar nieuwe woorden moeten zoeken om te vertellen wat er aan de hand is.

In ons Handboek Buitenpromoveren noemen we promoveren ook een life-changing event. Natuurlijk is het geen zaak van leven op dood, maar je komt wel als een ander mens uit het hele proces dan dat je erin bent gegaan. Dat is namelijk precies de bedoeling: je kijk op onderzoek, kennis en wetenschap verandert op een metaniveau mee met je kijk op het verschijnsel dat je wilde onderzoeken. We hebben het al eerder opgemerkt: het gaat niet om problemen oplossen maar om problemen begrijpen. En daar hoort begrip van hoe we problemen begrijpen bij. Je praktijkvraagstuk is ook altijd een epistemologisch vraagstuk.

Om dit life-changing event tot een positieve uitkomst te brengen (de doctorstitel verkrijgen) moet je dus een aantal breakdowns of the normal ondergaan. Dit zijn light-versies van die extreme gebeurtenissen van hierboven: je hoeft niet letterlijk je leven op het spel te zetten, maar wel je denkroutines en alle vooronderstellingen en vooringenomenheden die daar ingeslopen zijn. Omdat deze gebeurtenissen zich vaak niet als vanzelf voordoen, moet je ze opzoeken. Voorbeelden van strategieën hiervoor zijn deconstructie (het vanzelfsprekende vreemd maken) en abductie (het vreemde weer logisch maken). Dit zijn contra-intuïtieve denkbewegingen, want ze druisen tegen onze voorkeursverhalen over de werkelijkheid in en eisen van ons dat we ons minder sympathieke versies serieus nemen op hun verklaringskracht en dus validiteit. ‘Leuk’ is nu eenmaal geen kwaliteitscriterium in de wetenschap.

Het is voor mij best gek om deze alinea’s te schrijven zonder referentie naar de coronacrisis. Ik heb dat opzettelijk wel gedaan, om bij jou als lezer het gevoel op te roepen dat het best gek is dat ik niet schrijf over deze crisis, omdat we nu toch zo overduidelijk echt wel in een breakdown of the normal van wereldformaat zitten. Net zo gek zou het zijn als jij, mocht je onderzoek doen in en naar een levende praktijk, deze crisis niet op je eigen analyses betrekt. Een probleem begrijpen gaat over de oorzaken ervan begrijpen. Welke verklaringen voor je verschijnsel houden stand, ondanks deze breakdown? Welke verklaringen moet je herzien? Welke nieuwe verklaringen komen tevoorschijn? Het zou heel gek zijn als je deze coronatijd negeert; dan zou je een heuse werkelijkheid tussen haakjes zetten en je praktijkprobleem als eeuwig geldend Platoons ideaal nemen. Dat is de omgekeerde wereld waar een breakdown of the normal ons juist bewust van maakt.

 

 

  • Dr. Kees van Dusseldorp
    "Collega’s reageerden enthousiast, ik heb leuke recensies gehad en krijg nog steeds uitnodigingen om workshops, referaten en gastcolleges te verzorgen."

    Dr. Kees van Dusseldorp // predikant Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) //
    Theologische Universiteit Kampen

    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. H.P. (Henk) de Roest
    "Ik leer van alle promovendi, zij worden meester op hun terrein en ik kan alleen luisteren naar wat zij vinden."

    Prof. dr. H.P. (Henk) de Roest // promotor // Protestantse Theologische Universiteit
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. Th.H. (Thijs) Homan
    "Het mooie van het Handboek Buitenpromoveren is dat het geschreven is voor en door buitenpromovendi."

    Prof. dr. Th.H. (Thijs) Homan // voorwoord
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Dr. Ineke Strijp
    "De verdediging was een feestje, ik heb enorm staan te genieten."

    Dr. Ineke Strijp // directeur Strada Beheer interim-management // Tilburg University
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Dr. Diederik van Meenen
    "Ik zou iedereen die het leuk vind om uit zijn comfortzone te stappen, aanbevelen om aan een andere faculteit te promoveren dan waaraan de initiële opleiding is gevolgd."

    Dr. Diederik van Meenen // projectmanager Defensie // Universiteit voor Humanistiek
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. J. (Joyeeta) Gupta
    "De meesten komen bij mij met hun hobby en die verwerken we samen tot een punt dat kan bijdragen aan een gat in kennis."

    Prof. dr. J. (Joyeeta) Gupta // promotor // Universiteit van Amsterdam
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. H.G.L. (Eric) Peels
    "Promoveren is al lang niet meer een kwestie van je eigen ivoren toren even inkruipen. Het eenmansavontuur van vroeger is het vandaag niet meer."

    Prof. dr. H.G.L. (Eric) Peels // promotor // Theologische Universiteit Apeldoorn
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof dr. ir. C.J.A.M. (Katrien) Termeer
    "Gaat het je om de titel? Ben je echt nieuwsgierig? Wil je de diepte ingaan? Of heb je een punt te maken? Dat wil ik scherp hebben, want het kost veel."

    Prof dr. ir. C.J.A.M. (Katrien) Termeer // promotor // Wageningen UR
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. M.M.R. (Miriam) Vollenbroek-Hutten
    "Kennisverwerving is leuk, maar leuker is als kennis in de organisatie gebruikt kan worden, al is het maar in de vorm van een prototype."

    Prof. dr. M.M.R. (Miriam) Vollenbroek-Hutten // promotor // Universiteit Twente
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Dr. Peter Klosse
    "Als je ergens een stemmetje hebt dat begint te fluisteren over promoveren, just do it."

    Dr. Peter Klosse // eigenaar Hotel Gastronomique De Echoput // Maastricht University
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • prof. dr. C.J.M. (Clemens) Kool
    "Waar het om gaat, is dat het je als buitenpromovendus lukt om een mix te realiseren waar je zelf gelukkig van wordt, die leidt tot goed onderzoek en een positieve rol in je carrière."

    prof. dr. C.J.M. (Clemens) Kool // promotor // Universiteit Utrecht
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • prof. M.P. (Meine Pieter) van Dijk PhD
    "Tegenwoordig is er de erkenning dat mensen uit de praktijk
    andersoortige dissertaties schrijven, maar niet minder gerijpte."

    Prof. M.P. (Meine Pieter) van Dijk PhD // promotor // Maastricht School of Management
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. Y.W.M. (Yvonne) Benschop
    "Wat ik van mijn buitenpromovendi terughoor is dat ze altijd blij de deur uit gaan."

    Prof. dr. Y.W.M. (Yvonne) Benschop // promotor // Radboud Universiteit Nijmegen
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Marie Frietman
    "Toen de kinderen het huis uit gingen en mijn werk soepel liep,
    kreeg ik een beetje zorgen: die lege toekomst!"

    Drs. Marie Frietman // gepensioneerd docent Klassieke talen // Universiteit Leiden
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. ir. M.C.D.P. (Mathieu) Weggeman
    "Mijn buitenpromovendi hebben mij altijd aangenaam verrast."

    Prof. dr. ir. M.C.D.P. (Mathieu) Weggeman // promotor // TU Eindhoven
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Bert-Jan Heusinkveld
    "De combinatie van antropologie en medische ethiek boeit me."

    Drs. Bert-Jan Heusinkveld // predikant PKN // Vrije Universiteit Amsterdam
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Dr. Birgit Snijder-Kuipers
    "Bij alle hoogleraren die hadden ingetekend op mijn boek heb ik mijn boek persoonlijk afgeleverd, zodat ik meteen kon kennismaken."

    Dr. Birgit Snijder-Kuipers // kandidaat-notaris De Brauw Blackstone Westbroek // Rijksuniversiteit Groningen
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. M. (Marjan) Vermeulen
    "Ben je met pensioen, dan werk je er gemakkelijker vier dagen per week aan dan wanneer je volop met je carrière bezig bent, net van baan bent veranderd en thuis kleine kinderen hebt."

    Prof. dr. M. (Marjan) Vermeulen // promotor // Open Universiteit
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Dr. Richard van Houdt
    "Het promotieonderzoek was een hele leuke periode:
    we wisten iets niet, en dat ging ik uitzoeken."

    Dr. Richard van Houdt // Director Transaction Services ING // Business School Nederland
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Dr. Freek Peters
    "Het heeft mijn reputatie in het vak en in de markt een duidelijke boost gegeven."

    Dr. Freek Peters // managing partner de Galan Groep // Tilburg University
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Dr. Anne Nigten
    "Ik zag een patroon van clashes zodra kunstenaars en technische wetenschappers, ingenieurs gingen samenwerken. Toen heb ik op een goed moment besloten dat promoveren de meest interessante manier zou zijn om dat aan te pakken."

    Dr. Anne Nigten // lector Hanzehogeschool // University of the Arts (Londen, UK)
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Fred Scholte
    "Je merkt dat je iets gevonden hebt dat je fascineert,
    waarover je maar wilt blijven praten."

    Drs. Fred Scholte // arbeidsdeskundige UWV // Erasmus Universiteit Rotterdam
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. A.J. (Ad) Kil
    "Stop met shoppen langs instellingen en hoogleraren. Je raakt daarvan enorm in de war want overal zit wel wat in. Je begint of je begint niet."

    Prof. dr. A.J. (Ad) Kil // promotor // Nyenrode Business Universiteit
    Lees zijn verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Mariëtte Heemskerk
    "Ik ben blij dat ik de dingen zoals ik ze in gedachten heb,
    voor mijn gevoel kan aanhouden."

    Drs. Mariëtte Heemskerk // interim-manager // TU Delft
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren

  • Prof. dr. F.P. (Femke) Geijsel
    "Waar we vroeger vooral behoefte hadden aan mensen die vanuit een bepaalde verwondering antwoorden wisten te vinden ter oplossing van het probleem, is er nu wellicht meer behoefte aan mensen die willen zoeken en er plezier in hebben steeds opnieuw de antwoorden niet te weten."

    Prof. dr. F.P. (Femke) Geijsel // voorwoord // NSO-CNA Leiderschapsacademie
    Lees haar verhaal in het Handboek Buitenpromoveren